نبی موسی زاده؛ زهرا خوشنواز؛ پارسا پاشایی؛ مفید شاطری
دوره 2، شماره 5 ، آذر 1400، ، صفحه 65-82
چکیده
دریک جامعه اطلاعاتی، دانش و مهارت انسانها سرمایههای آن جامعه محسوب میشوند. پیشرفت جوامع بشری درعصرحاضر به علت پیدایش بسترهای مناسب که یکی از مهمترین آنها فناوری ارتباطات و اطلاعات است، به دور از دغدغه مکان جغرافیایی و فواصل آنها با مراکز تمدن، تنها با اتکای به دانش و توانمندی آنها امکانپذیراست. بهرهگیری ...
بیشتر
دریک جامعه اطلاعاتی، دانش و مهارت انسانها سرمایههای آن جامعه محسوب میشوند. پیشرفت جوامع بشری درعصرحاضر به علت پیدایش بسترهای مناسب که یکی از مهمترین آنها فناوری ارتباطات و اطلاعات است، به دور از دغدغه مکان جغرافیایی و فواصل آنها با مراکز تمدن، تنها با اتکای به دانش و توانمندی آنها امکانپذیراست. بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند سبب توانمندسازی و تأثیرگذاری آگاهانه این قشر فراموششده در روند پایداری محیط روستاهای کشور گردد و توجه به آموزشهایICT روستایی میتواند از ابعاد مختلف در توسعه پایدار روستایی مؤثر واقع شود. این پژوهش بهصورت توصیفی- تحلیلی (در بخش توصیفی از آمارههای میانگین، درصد فراوانی و در بخش استنباطی از مقایسه میانگین و آزمون اسپیرمن استفادهشده است) در راستای توسعه پایدار سکونتگاههای روستایی دهستان بشیوه پاطاق انجامگرفته است که اطلاعات از روش میدانی (220پرسشنامه) و اسنادی بهدستآمده و نتایج حاکی از آن است که، رابطه معنیداری بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعهی روستایی در سطح خیلی بالایی وجود داشت بهطوریکه روستای پاطاق با درجه توسعهیافتگی 0/674 در رتبه اول و روستای کوسهها با درجهی توسعهیافتگی 0/289 در رتبه آخر قرار گرفتند. که از دلایل عدم تأثیرگذاری میتوان به موقعیت بخش موردمطالعه و سطح پایین سواد روستاییان و عدم امکانات کافی برای استفاده عموم از این فناوری شاره کرد. بنابراین، مسئولین اجرایی محدودهی موردمطالعه پیشنهاد میگردد اقدام به تأسیس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستای ذکرشده کنند تا بدینوسیله شکاف ایجادشده در توسعهیافتگی روستای مذکور نسبت به روستاهای دیگر برطرف شود.